Elektrische scooters zijn niet enkel beter voor het klimaat, ze hebben ook een positief effect op de leefbaarheid van steden door minder luchtvervuiling en geluidsoverlast. Die positieve impact wordt echter afgeremd door de beperkte levensduur van de huidige batterijen. Om daar iets aan te veranderen, werken de Vlaamse kmo Velektro en Nederlandse mkb Veldia samen aan een nieuwe, longlife batterij.
Velektro is specialist in elektrische fietsen en e-scooters en bracht recent een eigen collectie op de markt. Maarten Demol van Velektro legt uit wat de aanleiding is voor de samenwerking : “We willen graag een scooter op de markt brengen die langer meegaat en waarvan vooral de batterij – dus het hart van de elektrische scooter – een langere levensduur heeft. De expertise van Veldia in longlife batterijen en batterijmanagementsystemen sluit dan ook mooi aan bij onze marktervaring om hier samen een oplossing voor uit te werken.”
Zoektocht naar een longlife batterij
In het CrossRoads2 Sustainable Energy-project focust Veldia zich op de technologiekant. Directeur Frank Tjin A Ton: “In dit project ontwikkelen wij een nieuwe cellpack en software om de accu aan te sturen. Dit nieuwe type cellen moet vier keer langer meegaan dan de huidige cellen en bevat bovendien minder schadelijke stoffen voor mens en milieu. Daarnaast staan we ook in voor de communicatie vanuit de accu naar de gebruiker. De informatie van de batterij zal via een app toegankelijk worden en die inzichten leiden tot een beter beheer van de accu.”
De batterij van Veldia gaat vervolgens naar Velektro voor uitvoerige testen. Maarten Demol: “Wij zijn verantwoordelijk voor het scootergedeelte binnen het project. We testen de levensduur van de batterij, zowel in het laboratorium als in de praktijk.”